Kunt u deze nieuwsbrief niet openen of lezen, klik dan hier om deze online te bekijken.

CorpoScope is een uitgave van Corpos B.V.

Jaargang 1 - nr. 1  -  26 augustus 2008

 

Succesvolle bijeenkomst PCR Rotterdam

Waarom willen CEO’s van grote bedrijven niet met reclamebureaus aan tafel?*

Een prikkelende titel voor een geslaagde bijeenkomst op maandag 11 juni in de Tearoom van de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Ron van der Jagt (Boer & Croon) gaf daar een lezing op basis van zijn onderzoek dat hij mede verrichtte in het kader van zijn afstudeerthesis voor zijn studie Master of Corporate Communcation. Hoewel de titel van deze presentatie enigszins gechargeerd werd gebracht schuilt er zeker een kern van waarheid in.

 

Onder de titel ‘Executives on reputation’ werd dit omvangrijke onderzoek van Boer en Croon uitgevoerd naar de visie van het topmanagement in het Nederlandse bedrijfsleven op corporate communication en reputatiemanagement. Bestuursvoorzitters van de grotere Nederlandse ondernemingen blijken dit te zien als een uiterst relevant terrein en als belangrijk onderdeel van hun eigen leiderschapsrol.

 

Opvallende conclusie is dat bij de bestuurders vier sterk uiteenlopende visies op dit gebied domineren: van zeer offensief tot puur defensief en van zeer strategisch tot uitermate pragmatisch. Uit het onderzoek blijkt ook dat bestuurders niet erg onder de indruk zijn van de professionals in dit vakgebied. Boer & Croon concludeert dat de communicatieberoepsgroep het eigen vakgebied beter onderbouwd, meetbaar en bestuurbaar moet maken: anders verliezen de professionals de aansluiting bij het topmanagement.

 

25 topmannen

Met deze studie is voor het eerst systematisch onderzocht wat de visie is bij het topmanagement van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van corporate communicatie en reputatiemanagement. In het kader van het onderzoek ‘Executives on reputation’ voerden de adviseurs van Boer & Croon Corporate Communication gesprekken met 25 topbestuurders. Van Peter Bakker (TNT) en Michiel Boersma (Essent) tot en met Wim van Vonno (BAM) en Rein Willems (Shell).

 

Kerntaak voorzitter

Uit het onderzoek blijkt dat bestuursvoorzitters communicatie en reputatiemanagement zien als uiterst relevant terrein en als een belangrijk onderdeel van hun eigen leiderschapsrol. Bij 96% van de ondernemingen is dit de portefeuille van de voorzitter van de Raad van Bestuur. Bij ruim de helft van de bedrijven vraagt het 20 tot 35% van de tijd van de topman. Bij de bestuurders die er de minste tijd aan besteden is het altijd nog minimaal 10%.

 

Gehanteerde termen door bestuurders op het terrein van Corporate Communicatie.

 

Niet onder de indruk

Terwijl bestuurders dit een belangrijk terrein vinden, zijn zij niet onder de indruk van de kwaliteit, professionaliteit en inhoudelijke zorgvuldigheid van de professionals in het communicatievak. Bestuurders willen dat dit vak helder en meetbaar wordt gemaakt. Ze vinden dat dit vak te weinig bagage heeft en er teveel professioneel hobbyisme wordt bedreven. Zij verwachten onderbouwde adviezen die fit for use zijn. De onderzoekers concluderen dat het communicatievakgebied meer werk moet maken van professionalisering om dit terrein beter bestuurbaar en accountable te maken en dat communicatieprofessionals meer toegevoegde waarde moeten tonen op het gebied van reputatiemanagement. Anders zullen bestuurders van ondernemingen voortaan, nog vaker dan nu al het geval is, geen communicatieprofessionals maar managers met een lijnachtergrond benoemen als stafdirecteur Communicatie.

 

Vier dominante visies

Uit het onderzoek blijkt dat bij bestuurders vier - totaal verschillende - manieren van redeneren overheersen: van zeer offensief tot puur defensief en van zeer strategisch tot uitermate pragmatisch.

 

Leiderschap

Naast een heldere visie hebben de bestuurders ook dilemma’s op dit terrein. Daar blijkt hoe sterk communicatie verbonden is aan hun leiderschapsrol. Bijvoorbeeld bij het balanceren met de belangen van alle doelgroepen: “Beleggers willen aan de kostenkant nu eenmaal heel andere dingen horen dan medewerkers. Daar moet je dus steeds precies de goede balans in vinden. De woorden van de voorzitter worden intern en extern op een goudschaaltje gewogen, dus moet je bij elke boodschap vooraf bedenken hoe dat bij verschillende doelgroepen valt.”

 

* Bron: Boer en Croon Corporate Communicatie - Ron van der Jagt MCC.

 

 

 

Klik hier voor het downloaden van het volledige rapport van de site van Boer en Croon Corporate Communication

.

<-terug

 

 

 

 

Corpos B.V. Bureau voor Strategisch Positioneren

Van Nelleweg 2326 | 3044 BC  Rotterdam | Tel.: 010-7503350 | www.corpos.nl