CorpoScope is een uitgave van Corpos B.V.

Jaargang 1 - nr. 1  -  26 augustus 2008

 

 

Strategisch positioneren, luxe of noodzaak?

 

Strategisch positioneren, is dat een luxe die alleen is voorbehouden aan grote ondernemingen, of is het een noodzaak voor iedere onderneming om in dit snelle digitale tijdperk nog gehoord of gezien te worden?  Hoe verwerft u als kleine of middelgrote organisatie een positie in het brein van uw doelgroep, waardoor ze uw organisatie kiezen en niet die van de concurrent? Belangrijk is dat de organisatie zich bewust is van de eigen kracht en authentiek naar buiten treedt. Met kopiŽren van wat anderen doen blijft u altijd tweede keus.

 

Positioneren is het verwerven van een voorkeurspositie in het brein van uw doelgroep. Een heldere positionering laat de toegevoegde waarde van uw organisatie en producten en diensten zien. Daardoor maakt u duidelijk waarin u zich onderscheidt ten opzichte van uw concurrenten. Als uw positionering duidelijk, helder en herkenbaar is, dan staat uw organisatie boven aan de lijst van leveranciers waar uw klanten zaken mee wilt doen. Daarmee creŽert u een aanmerkelijke toegevoegde waarde voor uw organisatie.

 

Intern zorgt een juiste positionering ervoor dat uw medewerkers zich herkennen binnen de doelstellingen en weten dat op een duidelijke manier uit te dragen. Een goede positionering draagt bij aan het betrokken houden van uw medewerkers.

 

Grote organisaties zijn zich vaak bewust van het belang van een strategische positionering. Toch is positioneren niet slechts voorbehouden aan de grote organisaties. Het is een zaak voor iedere onderneming, groot of klein.

 

Strategisch positioneren start met het maken van heldere keuzes op basis van een stevig fundament. Het is van groot belang om vast te stellen wie je als onderneming wil zijn en wat je doelgroepen van je mogen verwachten. Dat betekent het ontwikkelen van een heldere visie gekoppeld aan een krachtige missie, gebaseerd op de kernvaardigheden van de organisatie en de gewenste product/markt combinaties.

 

Het leggen van zoín sterk fundament is de voorwaarde voor een krachtige positionering. Op basis van het door Corpos ontwikkelde positioneringsmodel kan voor iedere organisatie, groot of klein, een stevige positioneringsstrategie worden ontwikkeld. Het grote voordeel van dit model is dat de onderneming stap voor stap te werk kan gaan. Tegelijkertijd biedt het model een sterke integratie tussen de interne en externe organisatie.

 

Model voor strategisch positioneren.

 

Voor ondernemingen die hun fundament hebben gelegd en daar verder op door willen bouwen, biedt dit model ook de nodige houvast. Op basis van een interne en extern analyse kan dan de gewenste positionering worden ontwikkeld. Dit betekent dat alle activiteiten die de organisatie ontplooit de positionering moet ondersteunen. Daarom wordt in dit positioneringsmodel de vertaalslag gemaakt naar de communicatie van de organisatie. Want in de communicatie van de organisatie vind je de ultieme belofte terug die zijn oorsprong vindt in de positionering.

 

Positioneren is geen luxe, maar een noodzaak voor iedere onderneming die succesvol wil zijn. Want als je niet weet waar je staat of wie je bent, dan maakt het niet uit welke keuzes je maakt en waar je naar toe gaat. Het maken van bewuste keuzes biedt helderheid en duidelijkheid en maakt het uw klanten gemakkelijker om voor uw organisatie te kiezen. Een strategische positionering verdient zich dan ook altijd terug.

 

Wilt u meer weten over strategisch positioneren, vraag dan hier informatie aan.

 

<- terug

 

 

 

 

 

 

 

Corpos B.V. Bureau voor Strategisch Positioneren

Van Nelleweg 2326 | 3044 BC  Rotterdam | Tel.: 010-7503350 | www.corpos.nl